vrijdag 20 september 2013

Noten/vijgen speltbrood

Vanavond komen mijn ouders langs. Ik had wat kazen voorzien om bij de wijn te eten maar was brood vergeten. Ik had tijd en zin om te bakken dus ben ik i.p.v. naar de bakker te rijden, gaan googlen. Zo kwam ik op de heerlijke site van 'In de keuken' terecht met het recept van een noten-vijgen-cranberriespeltbrood. Ideaal natuurlijk om bij de kaas te eten. Heb daarnet al eens geproefd en ik vermoed dat het erg in de smaak zal vallen vanavond :)

Hier het recept

500 gram (volkoren)spelt
1 zakje gedroogde gist
1 theelepel suiker (ik nam steviakristallen)
3 dl lauwwarm water
25 gram gesmolten boter (ik nam kokosvet)
50 gram appelstroop 
1/4 theelepel zout
500 gram noten, vijgen, cranberries

Bereiding

Meng de gist met de suiker en 1/2 dl van het water.
Laat het mengsel ongeveer een kwartier staan, zodat de gist gaat werken.
Meng het zout door het meel.
Verwarm de appelstroop en het kokosvet. Maak een kuiltje in het midden van het meel en doe daar  de gesmolten boter, de appelstroop, het gistmengsel en de rest van het lauwwarme water in.
Meng alles door elkaar en kneed het deeg zo'n 10-15 minuten tot een soepel en elastisch geheel.
Laat het deeg afgedekt op een warme plek rijzen tot het in volume verdubbeld is. 
Snijd de vijgen en de noten in grove stukjes.
Kneed het deeg opnieuw goed door en meng de noten, vijgen en cranberries erdoor.
Bekleed een broodblik met bakpapier of smeer het blik met wat boter in.
Vorm het deeg tot een langwerpige rol en leg dit in het bakblik.
Laat het deeg afgedekt op een warme plek weer rijzen tot het in volume verdubbeld is.

Verwarm de oven voor op 210 graden en bak het brood in 35-45 minuten goudbruin.

Ik gebruikte een notenmengeling van walnoten, pecannoten, paranoten, hazelnoten en amandelen en daarbij nog gedroogde vijgen en wat abrikozen. Cranberries had ik niet in huis. 

Erg makkelijk is het om rubberen bakvormen te gebruiken. Hoef je geen bakpapier of boter te gebruiken.
Mijn bakvormen zijn niet zo groot waardoor ik van dit beslag 2 broden kon maken. Daardoor was een baktijd van 35 minuten genoeg.

Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten